Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
فیلم اموزش رابطه جنسی

Sunday 5 October 2014

نظرات شما (فیلمهای آموزشی مسایل جنسی)

کی از دوستان در نظری در رابطه با فیلمهای آموزشی مسایل جنسی گفته اند:
خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید اما اگه ناراحت نمیشید یک سری مسایل واقعا برای من غیر قابل قبوله منهم از دیدگاه مذهبی این نظرو مطرح نکردم آقای دکتر. حتی اگه دین و مذهبی وجود نداشت روح و سرشت انسانی آدم نمیتونه بعضی چیزهارو قبول کته. حالا از هر جنبه که میخواد بهش نگاه بشه غیر اخلاقی بودنش رو نمیشه انکار کرد. راستش من اصلا این حرف رو قبول ندارم که در جواب بعضی حرفها گفته میشه "چرا از این جنبه نگاه میکنی، از فلان جنبه نگاه کن.." آقای دکتر اگه اینطور بخوایم به همه چی نگاه کنیم که راحت میشه واسه هر کاری که شاید به نظر اطرافیان اشتباه باشه تفسیر متفاوتی ارائه بدیم و از اونها انتظار داشته باشیم به اون جنبه مورد نظر ما توجه کنند.
به نظر شما این درسته که یه مرد و زنو به مکانی ببریم و از اونها بخوایم رابطه داشته باشند و یک کارشناس و یک زوج دیگه هم اونجا باشن تا با کمک این کارشناس آموزش ببینند؟ کیه که در جواب بگه بله. اگه این کار زشتیه خوب چه فرقی میکنه که فیلم باشه یا اجرای زنده؟ اگه شما مخالف این مورد باشید میشه بهتون گفت که خب از جنبه آموزشی نگاه کنید؟
آقای دکتر من لجباز نیستم اما اگه از دست من ناراحت نمیشید به نظر من همه عقاید شما در این زمینه کاملا کاملا درست نیستن
به نظر من اصول اخلاقی و ارزشهای انسانی رو نباید قربانی آموزش مسایل جنسی کرد و باید برای این مسئله راه دیگه ای پیدا کرد. آقای دکتر شما خیلی منعطف و با جنبه هستید و این به مخاطباتون اجازه میده که در بیان نظراتشون ترسی نداشته باشن. من خیلی از خصوصیتتون خوشم میاد. امیدوارم که از دست من ناراحت نشید.
دوست دیگری نیز در همین زمینه گفته اند:
بله درست می فرمائید. قاعده ی عقلی همیشگی است و این قاعده ی عقلی الضرورات تبیح المحذورات , اینجا هم صدق می کند .
اما متاسفانه یا خوشبختانه فتواهایی که در باب تماشای فیلمهای آموزشی وجود دارد سختگیرانه اند و بعبارتی عملا زیاده روی در آنرا ضروری نمی دانند.
راستش را بخواهیم اگر انصاف بدهیم استفاده از فیلم آنهم با آن کیفیت آنهم در شرایطی که صورت بازیگر هم دیده می شود نمی تواند واقعا برای یادگیری محض باشد . حتی اگر ضرورت هم اقتضا کند مانند قاعده ی الاهم فالاهم , و اکل میته , باید به حداقل مقدار و اسلاید ها و نقاشیها مراجعه کرد که کم و بیش رواج دارد .
.......
حتی خود من که روانشناسی بالینی می خوانم برای تکمیل تحصیلات و مطالعاتم و برای اینکه حرفهای دوستان را عمیقا درک کنم و بقول معروف از بیرون گود نگویم لنگش کن علاقمند بودم گاهی در محیطهای بیمارستانی و درمانی در کنار اطبا حاضر باشم و آماری از میزان مراجعات و نحوه ی معاینات بدست آورم ولی هم در ضروری بودن این امر دچار شبهه هستم و هم حق می دهم اگر مراجعین معذب و معترض شوند.
اما از همه ی اینها گذشته به هرحال فرض ضرورت همواره باز است و اصلا کار مجتهد نیست که بگوید چی برای کی ضروری محسوب می شود و چی برای کی ضروری محسوب نمی شود .
تشخیص ضرورت در شرایط معمولا با خود مکلف است .
واگر جدا راهی جز آموزش با فیلم نباشد و مفسده ای هم نباشد و بهانه ای برای شهوترانی در کار نباشد , چنین فرضی محترم است . گرچه باز هم تکرار می کنم که خودم هم شخصا در ضروری بودنش اما و اگر دارم.
در تبیین نظر قبلی و باز شدن موضوع باید بگویم از این دوستان بابت فتح باب بحث تشکر می کنم. در آموزش ما از وسایل یا ابزاری بعنوان ابزار کمک آموزشی استفاده می کنیم تا آموزش ارایه شده بهتر تبیین شود. گاهی اوقات یک نفر با بیان یک حرف آنرا درک می کند ولی فرد دیگری صرفا با بیان موضوع را درک نمی کند و باید با استفاده از یکی از ابزارهای کمک اموزشی موضوع را برای وی تبیین کرد تا آنرا به درستی درک کند. بحث من در باب فیلمهای آموزشی مسایل جنسی نیز از این باب است. بسیاری از افراد را دیده ام که با توضیح یا حتی نقاشی و ... موضوعی را درک نکرده اند ولی با دیدن یک فیلم کوتاه متوجه شده اند که موضوع چه بوده است و دیده ام افرادی را که با خواندن یک نوشته کوتاه تمام موضوع را درک کرده اند و دیگر نیازی به دیدن فیلم نداشته اند. در واقع از نظر من و با توجه به تجربه ای که دارم در اینکه برخی افراد ضرورت دارند با دیدن فیلم مساله ای جنسی را آموزش ببینند تردیدی نیست. اما مشخص ساختن اینکه چه کسی نیاز به دیدن فیلم دارد و چه کسی ندارد بحثی جداست.
قیاس دوست عزیز اول قیاس مع الفارق است که تفاوتی بین دیدن صحنه رابطه جنسی از نزدیک با دیدن فیلم این رابطه قایل نیستند. با استدلال این دوست عزیز بعنوان مثال باید گفت تفاوتی بین دیدن یک بازی فوتبال از نزدیک و از طریق تلویزیون نیست پس دیگر نیازی به تماشای فوتبال از نزدیک نیست و دیگر تماشاگری به استادیوم راه ندهیم. از نزدیک هیجان و احساس مستقیم به افراد منتقل می شود و از طریق تصویر تلویزیونی یا فیلم دیگر آن احساس یا هیجان ایجاد نمی شود یا به میزان کمتری ایجاد می شود. همچنین بودن یک کارشناس باعث می شود تا جنبه شهوانی قضیه نیز حذف و جنبه آموزشی مورد توجه واقع شود و فرد به جنبه علمی و آموزشی توجه بیشتری بنماید. در حالیکه دیدن این فیلم بدون حضور کارشناس می تواند جنبه آموزشی کاملی نداشته باشد. همچنین توضیحاتی که یک کارشناس در مورد برخی رفتارها یا صحنه ها می دهد نیز راهگشاست و کمک می کند تا افراد موضوع را بهتر درک کنند و برداشت صحیحی داشته باشند.
اما در باب ارزشهای اخلاقی و انسانی که دوست عزیزم به آن اشاره کرده اند و دیدن فیلمهای آموزش مسایل جنسی را خلاف آن دانسته اند باید بگویم که بسیاری از ملاکهای اخلاقی نسبی هستند و بستگی به عرف جامعه دارند. لخت بودن زن و مرد در یک جامعه و اختلاط آنها با هم ممکن است در یک جامعه خلاف اصول اخلاقی آن جامعه نباشد و بر عکس در جامعه ای دیگر این موضوع کاملا خلاف اخلاق باشد. حتی داشتن رابطه جنسی در ملا عام در برخی از جوامع خلاف اصول اخلاقی آن جامعه نیست و با آن مشکلی ندارند و در برخی از جوامع مخالفینی دارد و قابل قبول نیست. فیلمهای آموزش مسایل جنسی در بسیاری از جوامع بصورت رسمی و در مدارس جهت آموزش دانش آموزان پخش می شود و از نظر ان جوامع خلاف اخلاق نیست. در جامعه ما به دلیل برخی جنبه های مذهبی و شرعی و منع قانونی این فیلمها بصورت رسمی پخش نمی شود و جامعه ما آنرا غیر اخلاقی می داند البته در سالهای اخیر در این زمینه تغییراتی ایجاد شده است و بسیاری از افراد دیدگاهشان نسبت به این مساله تفاوت پیدا کرده است. لذا این مطلب که فارغ از جنبه مذهب این فیلمها با اخلاق انسانی سازگار نیست غلط می باشد.

No comments:

Post a Comment

فیلم اموزش رابطه جنسی